پزشکی و سلامتی

معرفی مقالات پزشکی

یکی از دردناک ترین اتفاقاتی که ممکن است فرد با آن مواجه شود شکست عشقی می باشد و افسردگی بعد از شکست از شایع ترین پیامدهای آن می باشد، بعد از این که فرد دچار شکست عشقی می شود ناراحتی و تنهایی سراغ او می آید که بسیار برای او آزار دهنده می باشد. در این مقاله به بررسی نشانه ها و راه های درمان افسردگی پس از شکست عشقی می پردازیم.

هر فردی نسبت به شکست عشقی عکس العمل خاصی دارد ولی بسیاری از افراد شکست عشقی را برای خود شکست بزرگی تلقی می کنند و آن را به عنوان یک نشانه ضعف در نظر می گیرند، به همین دلیل بعد از شکست عشقی احتمال بروز افسردگی بسیار بالا می رود، در ادامه این مقاله به بررسی کامل افسردگی بعد از شکست عشقی می پردازیم و هم چنین راه های بهبود آن را ذکر می کنیم.

برای درمان افسردگی می توانید در جلسات روان درمانی شرکت کنید و با مشاور متخصص صحبت نمایید و برای افسردگی و بهبود روابط عاطفی تان اقداماتی را انجام دهید.

علائم افسردگی پس از جدایی

افسردگی درجات مختلفی از خفیف تا شدید را شامل می شود بنابراین نمی توان به راحتی تشخیص داد که ناراحتی پس از جدایی عادی بوده یا افسردگی خفیف می باشد. در صورت وجود پنج مورد از علائم زیر به مدت دو هفته احتمالا شما درگیر افسردگی شده اید:

  1. تقریباً هر روز بیشتر روز غمگین و ناامید می شوید

  2. علاقه خود را به فعالیت های قدیمی از دست می دهید

  3. کاهش وزن و کاهش اشتها یا افزایش اشتها و افزایش وزن

  4. خوابیدن یا خیلی کم یا زیاد

  5. احساس اینکه اکثر روز انرژی لازم ندارید

  6. احساس بی ارزشی

  7. مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری

  8. فکر در مورد مرگ یا خودکشی

علائم سالم و طبیعی جدایی نیز شامل موارد زیر می شوند:

  1. عصبانیت و ناامیدی

  2. گریه و غم

  3. ترس

  4. بی خوابی

  5. از دست دادن علاقه به فعالیت ها

این علائم نیز دردسر ساز هستند اما واکنش طبیعی بدن می باشند. توجه داشته باشید که بهبودی برای افراد متفاوت متفاوت است، اگر احساس می کنید که درگیر افسردگی شده اید حتما به مشاور مراجعه کنید.

 

دلایل افسردگی بعد از شکست عشقی

افسردگی که بعد از شکست عشقی به دلایل مختلفی به وجود می آید و بهتر است علائم و نشانه های افسردگی را بشناسید تا از به وجود آمدن مشکلات بیشتر جلوگیری کنید، باید این نکته را در نظر بگیرید که افسردگی در کنار آسیب هایی که بعد از شکست عشقی در شما رخ می دهد می تواند شرایط را برای شما سخت تر و دشوار  تر کند و بر روی عملکرد زندگی تان اثر بگذارد، در ادامه این مقاله دلایل اصلی که باعث افسردگی بعد از شکست عشقی می شود را بیان می کنیم.

افسردگی ناشی از نگرانی در مورد آینده از دلایل افسردگی

یکی از دلایل مهمی که فرد بعد از شکست عشقی دچار افسردگی می شود ترس از آینده می باشد، فردی که دچار شکست عشقی می شود با خودش فکر می کند که آیا همیشه تنها خواهد ماند؟ یا می تواند کسی را پیدا کنم که دوستش داشته باشد و به او محبت کند؟

به وجود آمدن این سوالات تا حد زیادی طبیعی می باشد و شما باید توجه کنید که نگرانی شما به طرف مقابل تان ربطی ندارد و این موضوعات از ذهن خودتان سرچشمه می گیردو باعث می شود افسردگی بر روی ذهن شما اثر بگذارد.

در صورتی که زمان بگذرد و وارد رابطه عاطفی شوید تمام نگرانی های شما از بین خواهد رفت و به مرور زمان احساس سرزندگی و نشاط در شما به وجود می آید.

افسردگی به خاطر بازگشت احساسات آسیب دیده

یکی دیگر از دلایل افسردگی بعد از شکست عشقی، احساسات آسیب دیده می باشد، در واقع برخی از افراد برای این که از مشکلات زندگی مانند مشکلات خانوادگی، مالی و غیره فرار کنند و وارد رابطه عاشقانه می شوند و برای سرپوش گذاشتن بر مشکلاتشان از احساسات خوبی که در روابط عاشقانه به وجود می آید استفاده می کنند. در صورتی که افراد در این شرایط به شکست عشقی دچار شوند احساس بسیار بدی را تجربه خواهند کرد.

غرور جریحه دار شده مسبب افسردگی

طبیعی است که بعد از شکست عشقی احساس می کنید که غرورتان آسیب دیده است، بخش زیادی از دردی که احساس می کنید به خاطر غرور جریحه دار شما می باشد و تمام آن به خاطر دل شکستگی و غم نمی باشد در صورتی که بپذیرید غرورتان بیشتر از احساسات تان آسیب دیده است راحت تر می توانید با افسردگی کنار بیاید و برای حل آن اقداماتی را انجام دهید.

کمبود اعتماد به نفس و افسردگی

زمانی که فردی دچار شکست عشقی می شود و عشقش او را رها می کند در این حالت نسبت به خودش دچار احساسات منفی می شود و با خود فکر می کند که چه مشکلی داشته است که طرف مقابل او را رها کرده است؟ یا چه کاری باید می کرده که نکرده است؟ این افکار و احساسات به وجود آمده تا حد زیادی طبیعی می باشد.

البته باید بدانید که افکار ناراحت کننده از فکر و نگرش شما نسبت به خودتان سرچشمه می گیرد و ربطی به طرف مقابل شما ندارد، بهتر است دلیل این مشکل را پیدا کنید تا بتوانید راحت تر با مشکلات دیگر کنار بیایید و برای حل آن ها اقداماتی را انجام دهید.

به هم خوردن تعادل زندگی

فردی که وارد یک رابطه عاشقانه می شود معمولا برنامه خاصی برای خود و طرف مقابلش دارد به طور مثال زمانی خاصی را به گردش می روند، جشن می گیرند، در ساعت مشخصی با یکدیگر تلفنی صحبت می کنند، در صورتی که نظم زندگی آن ها از هم بپاشد باعث به وجود آمدن افسردگی خواهد شد.

در واقع ناراحتی که بعد از جدایی به وجود می آید در بسیاری از موارد مربوط به عشق نمی باشد بلکه بیش تر به تجارب و احساسات فرد مربوط می شود، برای این که بتوانید با غم ناشی از شکست عشقی غلبه کنید در این حالت باید احساسات واقعی تان را شناسایی کنید و آن ها را با احساس غم و دل شکستگی جایگزین نمایید.

افسردگی بعد از شکست عشقی: راهکارهایی برای درمان

برای این که دوباره زندگی تان را شروع کنید و روابط عاطفی تان را بهبود بخشید باید بتوانید افسردگی را پشت سر بگذارید برای گذر از افسردگی راهکارهایی وجود دارد که در این جا برخی از آن ها را بیان می کنیم:

مشغول کردن خود برای شکست افسردگی

فردی که به افسردگی مبتلا می شود علاقه ای به بیرون رفتن از خانه ندارد و ترجیح می دهد در نقطه امن باقی بماند، برای این که بتواند با افسردگی مقابله کند و بر این احساس غلبه کند باید اوضاع را تغییر دهد و چالش های تازه ای را برای خود ایجاد نماید.

در این حالت فرد با تجربه های تازه ای رو به رو خواهد شد و احساس نشاط و سرزندگی در او ایجاد می شود و می تواند روابط عاطفی بهتری داشته باشد. همچنین برای بهتر شدن حالش می تواند در گروه دوستان قرار بگیرد، کارهای جدیدی انجام دهد و مسافرت رفتن را تجربه نماید در این حالت به او کمک می شود تا به روند عادی زندگی اش برگردد.

ورزش و فعالیت

ورزش کردن باعث می شود تا هورمون هایی مانند سروتونین افزایش یابد و خلق و خو فرد بالا رود در صورتی که حوصله ندارید به باشگاه بروید می توانید فعالیت هایی مانند یوگا و رقص در خانه را تمرین کنید و بعد از انجام این حرکات و ورزش کردن متوجه خواهید شد که چقدر حالتان تغییر کرده و خوب شده است.

دوری کردن از  رابطه سابق

از هرچیزی که مربوط به نامزد یا رابطه قبلی شما است دوری کنید، برای این کار باید عکس ها و چت های مربوط را پاک کنید، او را از شبکه های اجتماعی بلاک کنید و به هر شکلی که شده سعی کنید به یاد او نیفتید.

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که این کار را انجام ندهند اما پیگیری رابطه تمام شده باعث تشدید افسردگی شما می شود.

صحبت با اطرافیان

یکی از مشکلات افراد افسرده این می باشد که دیگر تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارند و این امر باعث تشدید افسردگی آن ها می شود، سعی کنید با والدین یا دوستان خود در مورد احساساتی که دارید صحبت کنید، این کار باعث می شود تا فشار روانی کم تری را احساس کنید.

افسردگی بعد از شکست عشقی: مشاوره با روانشناس

در صورتی که دو ماه از شکست عشقی گذشته است اما افسردگی شما بهبود نیافته است و مانند روز اول دچار افسردگی هستید و در عملکرد روزانه شما اختلالاتی به وجود آمده است باید به روانشناس مراجعه کنید، روانشناس علت های افسردگی را تشخیص می دهد و هیجان های مربوط به آن را شناسایی می کند و با استفاده از روش های درمانی صحیح برای حل آن ها اقداماتی را انجام می دهد.

در همین راستا مرکز مشاوره ستاره ایرانیان خدمات چندین ساله را ارائه می کند که یکی از مهم ترین آن ارائه خدماتی در زمینه افسردگی می باشد و این مرکز مشاوره شرایطی را برای شما فراهم می کند تا هر کجای کشور که می باشید به صورت تلفنی و حضوری با مشاوران در ارتباط بوده و از خدمات آن ها استفاده کنید.

این مرکز مشاوره به شما تضمین می دهد که مشکلات عاطفی تان را حل کنید و با انتخاب بهترین راهکارهای درمانی بتوانید روند عادی زندگی تان را دنبال کنید در صورتی که اطرافیان از اختلالات این چنین رنج می برند می توانید راهکارها و روش های گوناگونی برای درمان بیان کنید تا به درمان آن ها کمک شود.

اگر افسردگی درمان نشود، چه اتفاقی می افتد؟

شناخت علائم افسردگی پس از جدایی و کمک گرفتن از مشاور می تواند عوارض آن را کاهش دهد. اما عدم درمان ممکن است باعث شود که به الکل یا مواد مخدر اعتماد کنید تا دردی را احساس نکنید. افسردگی همچنین باعث آسیب به سلامت جسمانی شده و باعث درد مفاصل، سردرد و درد معده شود.

علاوه بر این، استرس مزمن می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و شما را در معرض ابتلا به عفونت و بیماری قرار دهد. پرخوری نیز که از عوارض افسردگی است می تواند باعث افزایش وزن بیش از حد شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش دهد.

سوالات متداول درباره افسردگی بعد از شکست عشقی

بهترین شیوه درمان افسردگی بعد از شکست عشقی چیست؟

بهتر است در سبک زندگی تان تغییراتی را ایجاد کنید و از این طریق به بهداشت جسمی و روانی تان کمک کنید و برای این که گوشه گیری را در پیش بگیرید و تنها باشید می توانید ورزش کنید و در جمع دوستان قرار گرفته و با کسانی که حالتان را خوب می کند در ارتباط باشید در این خصوص می توانید از مشاور و روانشناس کمک بگیرید تا باعث بهبود وضعیت خلقی شما شوند.

افسردگی بیشتری با چه علائمی خود را نشان می دهد؟

فردی که افسرده است احساس غمگینی و اندوه می کند و این مسئله بر روی جنبه مختلف زندگی او اثر می گذارد و هم چنین مواردی مانند از دست دادن لذت، احساس گناه، افکار مرگ و کاهش تمرکز از علائم افسردگی می باشد.

"تاپ نیوز روانشناسی" با هدف نشر محتوا و خبرهای روانشناسی و علوم شناختی شروع به فعالیت نموده است. موضوعات پربازدید: درمان افسردگی با دارو گیاهی ،  درمان گیاهی بیماری 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۴/۲۷
milad gh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی