پزشکی و سلامتی

معرفی مقالات پزشکی
دوشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۰۱:۰۸ ق.ظ

آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان ، همچنین به عنوان واریسلا نیز شناخته می شود ، یک بیماری بسیار مسری است که در اثر عفونت اولیه به ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می شود. این بیماری منجر به بثورات پوستی مشخصه می شود که تاول های کوچک و خارش دار تشکیل می شود که در نهایت پوسته پوسته می شود. معمولاً روی سینه ، پشت و صورت شروع می شود. سپس به بقیه بدن گسترش می یابد. علائم دیگر ممکن است شامل تب ، خستگی و سردرد باشد. علائم معمولاً پنج تا هفت روز طول می کشد. گاهی اوقات عوارض ممکن است شامل ذات الریه ، التهاب مغز و عفونت های باکتریایی پوست باشد. این بیماری معمولاً در بزرگسالان شدیدتر از کودکان است. علائم 10 تا 21 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آغاز می شود.

 

آبله مرغان یک بیماری هوایی است که به راحتی در سرفه ها و عطسه های یک فرد آلوده پخش می شود. ممکن است از یک تا دو روز قبل از ظهور بثورات پخش شود تا اینکه تمام ضایعات پوسته پوسته شوند. همچنین ممکن است از طریق تماس با تاول گسترش یابد. مبتلایان به زونا ممکن است از طریق تماس با تاول ها آبله مرغان را به افرادی که از آن ها مصون نیستند ، گسترش دهند. این بیماری معمولاً براساس علائم موجود قابل تشخیص است. با این حال ، در موارد غیرمعمول ممکن است با آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) مایع تاول یا زخم تأیید شود. آزمایش آنتی بادی ها ممکن است برای تعیین اینکه فرد مصون است یا خیر. معمولاً افراد فقط یک بار آبله مرغان را دریافت می کنند. اگرچه مجدد اتصال مجدد توسط ویروس اتفاق می افتد ، اما این مجدد معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کنند.

 

از زمان معرفی آن در سال 1995 ، واکسن واریسلا منجر به کاهش تعداد موارد و عوارض ناشی از این بیماری شده است. این بیماری حدود 70 تا 90 درصد از افراد را در برابر بیماری هایی که سود بیشتری برای بیماری های شدید دارند ، محافظت می کند. واکسیناسیون روتین کودکان در بسیاری از کشورها توصیه می شود. ایمن سازی در طی سه روز از قرار گرفتن در معرض ممکن است نتایج در کودکان را بهبود بخشد. درمان افراد آلوده ممکن است شامل لوسیون کالامین برای کمک به خارش ، کوتاه نگه داشتن ناخنها برای کاهش صدمه از خراشیدن و استفاده از پاراستامول (استامینوفن) برای کمک به تب باشد. برای کسانی که در معرض خطر بیشتری از عوارض قرار دارند ، داروهای ضد ویروسی مانند آسیلوویر توصیه می شود.

آبله مرغان در تمام نقاط جهان رخ می دهد. در سال 2013 تعداد 140 میلیون مورد آبله مرغان و تبخال زوستر در سرتاسر جهان وجود داشته است. قبل از واکسیناسیون روتین ، تعداد مواردی که هر سال رخ می دهد ، مشابه تعداد افراد متولد شده بود. از زمان ایمن سازی ، تعداد عفونت ها در ایالات متحده تقریباً 90٪ کاهش یافته است. در سال 2015 آبله مرغان منجر به مرگ و میر 6.400 در سطح جهان شد - از 8،900 در سال 1990. مرگ در حدود 1 در 60000 مورد رخ داد. آبله مرغان تا اواخر قرن نوزدهم از آبله جدا نشده بود. در سال 1888 ارتباط آن با زونا مشخص شد. اولین استفاده مستند از اصطلاح آبله مرغان در سال 1658 بود. توضیحات مختلفی برای استفاده از مرغ به این نام ارائه شده است که یکی از آن ها خفیف نسبی بیماری است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی