پزشکی و سلامتی

معرفی مقالات پزشکی

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۱۵ ب.ظ

جراحی اسلیو معده دکتر علی امیراحمدی

 نظر دکتر علی امیر احمدی به پزشکی قانونی :

با توجه به ریسک بالای عمل جراحی چاقی (اسلیو) لطفا راهنمایی لازمه را مبذول فرمایید.

نظر پزشک قانونی شب قبل جراحی :

عوارض احتمالی، احتمال عفونت حاد، احتمال خون ریزی شدید، احتمال عدم کاهش وزن به میزان متناسب و حتی بازگشت وزن و احتمال بروز آمبولی و فوت.

 

 

 جراحی اسلیو گاسترکتومی یا اسلیو معده، یکی از جدیدترین جراحی های چاقی می باشد، که با حذف قسمت اعظم معده سبب کاهش حجم معده و در نهایت سبب کاهش اشتها و لاغری می شود. این جراحی به دلیل نداشتن عوارض زیاد و سادگی عمل از محبوبیت بسیاری در بین افراد چاق برخوردار است.

شرح عمل جراحی اسلیو معده

در طی این عمل جراحی، ۸۵ درصد از حجم معده برداشته می شود به طوری که معده حالت لوله ای شکل و آستین مانند به خود می گیرد. این عمل معمولا به صورت لاپاروسکوپی انجام می شود، به این معنی که جراح، به جای یک برش بزرگ ، چندین برش کوچک ایجاد می کند و یک لوله که دارای دوربین کوچک (لاپاروسکوپ) و ابزار دیگر است از طریق این برش های کوچک وارد کرده و قسمتی از معده را حذف می کند. معده لوله ای شکل باقی مانده به وسیله نوعی منگنه ترمیم می شود.

عمل اسلیو معده مناسب چه افرادی است؟

هنوز آمار دقیقی از اینکه چه مقدار از این روش جراحی ها نتیجه می دهد، وجود ندارد. معمولا از جراحی اسلیو معده به عنوان یک جراحی چاقی استفاده می شود. موسسه ملی بهداشت (NIH) این نوع جراحی را برای افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بیش از ۴۰ دارند، مناسب می داند. این معادل حدود 40 کیلو اضافه وزن برای مردان و 32 کیلو اضافه وزن برای زنان می باشد. افرادی که BMI بین ۳۵ تا ۳۹ هستند، در صورت داشتن بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا و یا کلسترول بالا، می توانند از این عمل جراحی سود ببرند. BMI برای اندازه گیری چربی بدن، وزن و قد را در نظر می گیرد. افرادی که BMI آن ها ۳۰ یا بالاتر باشد، فردی چاق در نظر گرفته می شوند.

آمادگی قبل از جراحی

قبل از جراحی اسلیو معده یا هر جراحی چاقی دیگر، باید سیگار را ترک کنید زیرا سیگار خطر ابتلا به عفونت، پنومونی و لخته شدن خون را افزایش و سبب کاهش سرعت بهبودی و نیز عوارض تهدید کننده زندگی، می شود. در حالت ایده آل، باید سیگار را به طور کامل ترک کنید، اما در صورت عدم توانایی باید حداقل یک ماه قبل و یک ماه بعد از جراحی از کشیدن سیگار خودداری کنید.

همچنین برخی از جراحان، در هفته قبل از جراحی، رژیم مخصوص غذایی به بیماران خود می دهند.

چه چیزی پس از جراحی انتظار می رود؟

جراحی اسلیو معده، یک روش غیر قابل بازگشت است، که بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد و حدود 2 تا 3 ساعت به طول می انجامد و احتمالا ۱ یا ۲ روز پس از جراحی، بیمار باید در بیمارستان بستری بماند و بهبودی کامل ممکن است چند هفته طول بکشد.

شکم برای چند روز تورم و درد دارد و جراح ممکن است از دارو های ضد درد برای کاهش ناراحتی بیمار استفاده کند.همچنین برخی از زخم های حاصل جراحی ممکن است نمایان باشد.

پس از جراحی شما باید توانایی مصرف غذا های جامد را داشته باشید، اما باید در هفته اول پس از جراحی رژیم غذایی مایع، و در هفته دوم رژیم غذایی نیمه جامد و پس از آن از مواد جامد استفاده کنید.

اکثر افرادی که جراحی اسلیو معده انجام می دهند، در طول ۶ ماه تا یکسال اول پس از جراحی، ۵۰ تا ۸۰ درصد وزن خود را از دست می دهند. مطالعات نشان می دهد که پس از عمل جراحی اسلیو معده، در طی ۱ یا ۲ سال دیابت، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا و آپنه هنگام خواب بهبود می یابد.

 افرادی که جراحی اسلیو معده را انجام می دهند، پس از بهبودی باید تغییراتی در سبک زندگی خود انجام دهند. از جمله:

· ورزش منظم

·یادگیری تکنیک های اصلاح رفتار

·دنبال کردن دستورالعمل های غذایی خاص، از جمله آرام غذا خوردن، مصرف مقادیر کمی از مواد غذایی در یک زمان، کامل جویدن غذا، پخته شدن کامل غذا، اجتناب از خوردن و نوشیدن همزمان.

خطرات و عوارض

·نشت مواد از قسمت جراحی شده. در این نوع جراحی اغلب قسمت های معده به وسیله نوعی منگنه به یکدیگر بخیه می شود و همواره این خطر وجود دارد که منگنه ها به طور کامل به یکدیگر نپیوندند و سبب نشت مواد غذایی و آنزیم ها از درون معده به بیرون شود. نشت اسید معده اغلب منجر به عفونت و سایر مشکلات جدی در بافت های اطراف می شود که ممکن است نیاز به یک عمل جراحی دیگر داشته باشد.

·لخته شدن خون

·عود اضافه وزن زیرا معده می تواند کش بیاید.

این روش، نسبت به سایر جراحی های معده، مزایای متعددی دارد:

·بهبود سریع تر زخم

·برخلاف باندینگ معده، در این روش هیچ جسم خارجی در  بدن باقی نمی ماند. در جراحی باندینگ معده، باند ممکن است بلغزد یا خراب و آلوده شود.

·برخلاف جراحی بای پس معده و یا جراحی سوئیچ دوازدهه، در این روش دور زدن و چرخش غذا وجود ندارد بنابراین تمام مواد مغذی جذب می شود و احتمال سوء جذب بسیار کمتر است.

برای دیدن تجربه بیماران لطف مقاله "تجربه عمل اسلیو معده دکتر علی امیراحمدی" را بخوانید.

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۹ ، ۱۴:۱۵
milad gh
چهارشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۱۲ ب.ظ

برای ساخت مهر پزشکی چه نکاتی باید رعایت گردد ؟

مهمترین ابزاری که پزشکان و پرستاران در هر رشته پزشکی که مشغول به فعالیت هستند و از آن در طول روز بارها استفاده میکنند مهر پزشکی است. 

مهر پزشکی ویژگیهای خاصی دارد و می بایست در طراحی و ساخت آن نکات بسیار زیادی را لحاظ نمود تا بهترین اثربخشی را داشته باشد ، زود خراب نشود ، سایز بزرگی نداشته باشد و نوشته های روی آن کاملا خوانا باشد . 

سایز و مدل مهرهای پزشکی با توجه به نوع فعالیت پزشک سفارش دهنده و نوع کاربرد آن متفاوت می باشد. برای مثال بعضی رشته ها مانند پرستاری از سایز 37 میلیمتر استفاده میکنند به این دلیل که کوچک هست و در جیب هم جا میشه. 

 

ولی عمدتا پزشکان ، داروخانه ها و فیزیوتراپیستها از دستگاههای سایز 46 میلیمتر استفاده می کنند. سایز بزرگتر مهر پزشکی 

سایز 58 میلیمتر هست . و نکته قابل اهمیت این هست که دو نوع مهر ژلاتینی اتومات و مهر لیزری اتومات در حال حاضر در بازار ایران بسیار پر سفارش می باشند. 

بعضی از پزشکان علاقمند به داشتن مهر جیبی هستند که بتوانند در روپوش پزشکی خود گذاشته و هنگام جابجایی راحت باشند برای انجام این کار میتوانند از مهر جیبی پزشکی اتومات استفاده نمایند . 

بهترین و معروفترین برند مهر پزشکی ، برند ترودات ساخت کشور اتریش می باشد که علاوه بر زیبایی ظاهری،کیفیت فوق العاده بالا  و طول عمر طولانی را دارا می باشد. نوشته ها توسط این دستگاه به خوبی و بر روی کاغذ منتقل می گردد. 

گاهی اوقات نیاز به درج لوگو در مهر هست ، برای مثال درج لوگو بیمارستان که در این حالت امکان تغییر سایز و شکل مهر بر اساس لوگو ارسالی وجود دارد تا مهری شکیل طراحی و ساخته گردد.  

معمولا پزشکان علاقه دارند تا نام و نام خانوادگی آنها بصورت نستعلیق درج شود و در خط دوم تخصص آنها نوشته شود و در خط سوم شماره نظام پزشکی درج گردد. میتوان برای بهتر شدن ظاهر مهر از یک کادر نیز استفاده کرد. 

جهت مشاهده نمونه کارها و قیمتها میتوانید به لینک زیر و سایت مهرستون مراجعه فرمایید. 

 http://www.mohrestoon.ir/pre-inked-medical-stamp

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۹ ، ۱۴:۱۲
milad gh
چهارشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۹، ۰۷:۲۸ ب.ظ

آینده پژوهی علوم پزشکی

گسترش و پیشرفت روز افزون فناوری ها بخصوص در حیطه هایی مثل فناوری اطلاعات بسرعت در حال تغییر الگو های بنیادین علوم مختلف می باشد که غفلت از دانستن آن ها می تواند تاثیر بدی بر چهارچوب های جوامع مختلف بخصوص جوامع علمی بگذارد.

یکی از مهمترین حیطه ها، جامعه ایست که با جان مردم سر و کار دارد یعنی رشته های علوم پزشکی. در ایران بدلیل جدایی دو وزارت خانه علوم و بهداشت مباحث فناوری در علوم پزشکی بسیار خشک و بی آب و علف هستند تا حدی که به کیفیت مبانی مختلف پزشکی ضربه وارد کرده و از ترند های دنیا کم کم بدور می افتیم. انجمن و پایگاه علمی آینده پژوهی علوم پزشکی بر آن است تا روشن سازد آینده ای را که از آن غافلیم...  

در این پایگاه علمی تغییرات و آینده های متغییر این علم به طور روشمند بحث می شود تا مقدمه ای برای ایده گیری و تحقیقات و حتی ثبت اختراعات باشد.

 

منبع : https://medicalfuturology.ir

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۹ ، ۱۹:۲۸
milad gh