پزشکی و سلامتی

معرفی مقالات پزشکی

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

پنجشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰ ب.ظ

a

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۸ ، ۲۳:۰۰
milad gh
پنجشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۵۰ ق.ظ

درمان سرطان روده

درمان های مورد استفاده برای سرطان کولورکتال ممکن است شامل برخی از جراحی ها ، پرتودرمانی ، شیمی درمانی و درمان هدفمند باشد. سرطان هایی که در دیواره روده بزرگ قرار دارند ممکن است با عمل جراحی قابل درمان باشند ، در حالی که سرطان که به طور گسترده گسترش یافته است ، معمولاً قابل درمان نیست ، با مدیریت جهت بهبود کیفیت زندگی و علائم هدایت می شود. میزان بقای پنج ساله در ایالات متحده حدود 65٪ است.

 

 احتمال بقاء فرد بستگی به پیشرفت سرطان دارد ، آیا با جراحی و سلامت کلی فرد می توان همه سرطان را از بین برد. در سطح جهان ، سرطان روده بزرگ سومین نوع سرطان است که حدود 10٪ از کل موارد را تشکیل می دهد. در سال 2018 ، 1.09 میلیون مورد جدید و 551،000 مرگ بر اثر این بیماری رخ داده است. این بیماری در کشورهای توسعه یافته بیشتر از 65٪ موارد مشاهده می شود. این بیماری در زنان کمتر از مردان است. 
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۸ ، ۰۰:۵۰
milad gh
پنجشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۴۸ ق.ظ

سرطان روده چیست؟

سرطان کولورکتال (CRC) ، همچنین به عنوان سرطان روده و روده بزرگ شناخته می شود ، پیشرفت سرطان از روده بزرگ یا روده بزرگ (بخش هایی از روده بزرگ) است.  سرطان رشد غیر طبیعی سلولهایی است که توانایی حمله یا گسترش به سایر قسمتهای بدن را دارند. علائم و نشانه ها ممکن است شامل خون در مدفوع ، تغییر حرکات روده ، کاهش وزن و احساس خستگی در تمام مدت باشد. 

 

بیشتر سرطانهای کولورکتال به دلیل عوامل سالخوردگی و شیوه زندگی ، و تعداد کمی از موارد به دلیل اختلالات ژنتیکی زمینه ای است. سایر عوامل خطرزا شامل رژیم ، چاقی ، سیگار کشیدن و عدم فعالیت بدنی است. عوامل رژیم غذایی که خطر را افزایش می دهد شامل گوشت قرمز ، گوشت فرآوری شده و الکل است. عامل خطر دیگر بیماری التهابی روده است که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است. برخی از اختلالات ژنتیکی ارثی که می توانند باعث سرطان روده بزرگ شوند شامل پولیپوزوم آدنوماتوز خانوادگی و سرطان روده بزرگ غیر پولیپ ارثی است. با این حال ، این موارد کمتر از 5٪ موارد را نشان می دهد. به طور معمول به عنوان یک تومور خوش خیم ، اغلب به شکل پولیپ شروع می شود ، که به مرور زمان سرطانی می شود. 


سرطان روده ممکن است با گرفتن نمونه ای از روده بزرگ در طی سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی تشخیص داده شود.این مورد پس از تصویربرداری پزشکی برای تعیین میزان شیوع بیماری دنبال می شود. غربالگری برای جلوگیری و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان روده بزرگ موثر است.  غربالگری ، با یکی از روشهای مختلف ، از 50 سالگی تا 75 سالگی توصیه می شود. در طول کولونوسکوپی ، در صورت یافتن ، ممکن است پولیپهای کوچک برداشته شود.  اگر پولیپ یا تومور بزرگی پیدا شود ، ممکن است بیوپسی برای بررسی اینکه سرطان سرطانی است یا خیر انجام شود. آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خطر را کاهش می دهند.  با این حال ، به دلیل عوارض جانبی ، استفاده عمومی آنها برای این منظور توصیه نمی شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۸ ، ۰۰:۴۸
milad gh
يكشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۲۶ ق.ظ

درمان میگرن

معالجه پیشنهاد شده نخستین با داروهای معمولی ای از درد مثل ایبوپروفن و پاراستامول ( استامینوفن ) برای سردرد , داروهای تهوع و خودداری از ساخت محرک است . داروهای یگانه نظیر تریپتان یا این که ارگوتامین ممکن است در افرادی که داروهای معمولی درد موءثر نیستند , استعمال شود . ممکن است کافئین به مورد ها فوق بیشتر شود . تنی چند از داروها برای خودداری از حمله ها از جمله متوپرولول , والپروات و توپیرامات موءثر میباشند .

 

در تراز عالم , تقریباً 15 % از اشخاص در گیر به میگرن می باشند . این اکثر زمان ها در دوران بلوغ شروع میشود و در دوران میانسالی بدترین شرایط است . در بعضا از خانمها , بعد از یائسگی شایع خیس میگردند . از سال 2016 , این یک کدام از معمول ترین عارضه ها ناتوانی است . شرح نخستین سازگار با میگرن در پاپیروس Ebers موجود هست , که نزدیک به 1500 سال پیش از به دنیا آمدن مسیح در مصر باستان مندرج شده‌است . کلمه و واژه ( میگرن ( از یونانی ( ικμικρανία ( ( hemikrania ) , ( درد از یک طرف راز ( , از ἡμι - ( hemi - ) , ( نصفه ( , و κρανίον ( kranion ) , ( جمجمه ( است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۸ ، ۰۱:۲۶
milad gh
يكشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۲۵ ق.ظ

میگرن چیست؟

میگرن یک بیماری سردرد اول است که با سردردهای مکرر از میانگین ​​تا شدید معلوم می شود . غالبا , سردردها نیمی از راز را پایین تأثیر قرار می دهند , از دید فضای سبز ضربان دار می‌باشند و از یکسری ساعت تا 3 روز تداوم می‌آورند . علامتها دارای ارتباط ممکن است دربرگیرنده تهوع , استفراغ و آلرژی به نوروفروغ , صدا یا این که رایحه باشد .

 

این درد معمولاً با کار بدنی بدتر می شود . حداکثر یک سوم اشخاص یک هاله دارا‌هستند : معمولا یک زمان کوتاه از نقص‌ در بصیرت که نشان میدهد سردرد به زودی چهره خواهد اعطا کرد . گه گاه , او‌را با نبود و یا این که سوای سردرد به دنبال آن چهره می‌دهد .

 

باور بر این است که میگرن به دلیل ترکیبی از دست اندرکاران محیطی و ژنتیکی است . حدود دو سوم موردها در خانواده ها جریان داراست . تغییر‌و تحول تراز هورمون همینطور ممکن است نقش داشته باشد , چون میگرن در دختران گذشته از بلوغ پاره ای بیشتراز دختران را زیر تأثیر قرار میدهد و دو تا سه برابر زنان بیشتر از آقایان . خطر میگرن معمولاً در دوران بارداری کاهش می‌یابد . مکانیسمهای زیربنایی کاملاً معلوم نیست . با این حال اعتقادوباور بر این است که آن ها اعصاب و روان و رگ های خونی مغز را مشغول می نمایند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۸ ، ۰۱:۲۵
milad gh
شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۳۳ ق.ظ

علل یبوست؟

عارضه ها یبوست را می شود به مادرزادی , نخستین و ثانویه تقسیم کرد . همه گیرترین مدل اول و تهدید کننده معاش نیست . همینطور میتواند براساس مجموعه سنی که زیر تأثیر خردسال ها و بزرگسالان قرار می‌گیرند تقسیم شود .

 

یبوست اول یا این که عملکردی به وسیله علامت ها مداوم بیش تر از شش ماه تعریف می شود که علت حیاتی آن نظیر دلایل جانبی دارویی یا این که بیماری طبابت مورد ای نیست . این بیماری با دل درد همراه نیست , به این ترتیب آن را از سندرم روده تحریک پذیر متفاوتی می نماید . این متداول ترین مدل یبوست است و غالباً یکسری منظوره است . در بزرگسالان , چنین عارضه ها دارای اهمیت مشتمل بر مورد ها پایین است : تعیین رژیم غذایی از قبیل فیبر غذایی کافی یا این که مصرف مایعات یا این که علل رفتاری مثل کاهش عمل بدنی . در اشخاص کهن سال , علل شایع به مصرف ناکافی فیبر در رژیم غذایی , مصرف ناکافی مایعات , کاهش عمل بدنی , دلایل جانبی داروها , کم کاری تیروئید و انسداد ناشی از سرطان کولورکتال منسوب شده است . با این حال شواهد برای حمایت از این دست اندرکاران ضعیف است .

 

علل ثانویه دربرگیرنده دلایل جانبی داروهایی نظیر مواد مخدر , اختلالات غدد داخل ریز و متابولیک نظیر کم کاری تیروئید و انسداد مثل سرطان روده بزرگ است . بیماری سلیاک و آلرژی به گلوتن غیر سلیاک هم ممکن است همراه با یبوست باشد . سیستوسل می‌تواند در فیض یبوست مزمن تولید شود .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۸ ، ۰۱:۳۳
milad gh
شنبه, ۴ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۳۲ ق.ظ

یبوست چیست؟

یبوست به حرکات روده ای گفته می شود که نادر است و یا این که عبور آنان طاقت فرسا است . مدفوع اکثر اوقات دشوار و کم آب است . علامتها دیگر ممکن است دربرگیرنده دل درد , نفخ و شم نظیر این که فرد کاملا از تلاش روده عبور نکرده باشد . عارضه ها ناشی از یبوست ممکن است مشتمل بر بواسیر , شقاق مقعد یا این که انقباض مدفوع باشد . فرکانس ارگانیک جنبش روده در بزرگسالان در میان سه نفر طی روز و سه در هفته است . نوزادان معمولاً روزمره سه عدد چهار جنبش روده دارا هستند , در حالی که کودک ها خردسال معمولاً دو تا سه درطول روز دارا هستند .

 

یبوست عارضه ها متعددی دارااست . علل شایع مشتمل بر تکان آرام مدفوع در روده بزرگ , سندرم روده تحریک پذیر و اختلالات کف لگن است . بیماریهای مربوط به بیماری دربرگیرنده کم کاری تیروئید , دیابت , بیماری پارکینسون , بیماری سلیاک , آلرژی به گلوتن غیر سلیاک , سرطان روده بزرگ , دیورتیکولیت و بیماری التهابی روده است . داروهای مربوط به یبوست دربرگیرنده مواد افیونی , آنتی اسیدهای مختص , مسدود کننده کانال کلسیم و ضد کلرژیکها می‌باشند .

 

از دربین اشخاصی که مواد مخدر مصرف می نمایند , حدود 90 % مبتلا یبوست می‌شوند . یبوست درخصوص کاهش وزن یا این که کم خونی بیشتر نگران کننده است , خون در مدفوع موجود هست , سوابق بیماری التهابی روده یا این که سرطان روده بزرگ در خانواده یک شخص موجود است , یا این که در هر که پیرتر است آغاز جدیدی است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۸ ، ۰۱:۳۲
milad gh
جمعه, ۳ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۴۰ ق.ظ

نشانه ها و علامت های آنفو لانزا

علامتها مهم آنفولانزا دربرگیرنده سرفه , آبریزش بینی , عطسه , احتقان بینی و گلودرد است که گاه با درد عضلانی , خستگی , سردرد و حیف کردن اشتها همراه است . گلو درد نزدیک به 40 % موردها و سرفه نزدیک به 50 % موجود هست , در حالی که درد عضلانی نزدیک به نیمی از آن صورت میدهد . در بزرگسالان , تب به طور کلی نیست , البته در نوزادان و کودک ها خردسال شایع است .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۸ ، ۰۱:۴۰
milad gh
جمعه, ۳ آبان ۱۳۹۸، ۰۱:۳۹ ق.ظ

آنفو لانزا چیست؟

یک بیماری عفونی ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی است که در مرتبه نخستین بینی را ذیل تأثیر قرار می‌دهد . گلو , سینوسها و حنجره هم ممکن است دچار شوند . نشانه ها و علامت ها ممکن است کمتر از دو روز بعداز قرار به دست آوردن در معرض ویروس ظواهر شود . اینها ممکن است مشتمل بر سرفه , گلودرد , آبریزش بینی , عطسه , سردرد و تب باشد . اشخاص معمولاً در هفت عدد روستا روز بهبود مییابند , البته بعضا از علامتها ممکن است تا سه هفته ادامه یابد . گاهی اوقات ممکن است اشخاص با مشکلات بهداشتی دیگر مبتلا طینت الریه شوند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آبان ۹۸ ، ۰۱:۳۹
milad gh