پزشکی و سلامتی

معرفی مقالات پزشکی
سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۰۳:۰۶ ب.ظ

مشاوره جنسی

مشاوره جنسی بدون تردید یکی از پر مخاطب ترین و پر مراجعه ترین حوزه های مشاوره و روانشناسی در سراسر دنیا می باشد. گرچه در ایران به دلیل یک سری از دلایل بازدارنده مانند شرم و خجالت، این آمار نسبت به سایر کشورهای دنیا کمتر است، اما با این حال هر روزه تعداد قابل توجهی از مردم کشورمان به منظور دریافت خدمات مشاوره جنسی و مشکلات زناشویی به مطب ها و کلینیک های روانشناسی مراجعه می کنند.

مشاوره جنسی شامل تمامی خدمات مشاوره ای است که روانشناس به منظور آگاهی بخشی و یا حل بخشی از مشکلات در این حوزه (مانند مشکلات زناشویی که زوجین به آن دچار می شوند.) به مراجعین ارائه می دهد.

 

خجالت از مشاوره جنسی

مسئله خجالت از مشاوره جنسی، نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر، حتی کشورهای اروپایی نیز مطرح استاما باید بدانیم که عامل اصلی وقوع بسیاری از طلاق ها و جدایی ها، همین مشکلات زناشویی و عدم آگاهی ها از مسائل جنسی استمشکلاتی که بسیاری از آن ها با برگزاری جلسات مشاوره جنسی به راحتی قابل حل هستند.

به همین دلیل است که جوامع و دولت ها می بایست با انجام اقدامات فرهنگی برنامه ریزی شده و دقیق، این مسئله را برای عموم مردم جا بیندازند که مراجعه به روانشناس برای دریافت خدمات مشاوره جنسی و شرح مشکلات زناشویی و جنسی با او، خجالت و شرم و حیا نداردمطمئنا اگر اقدامات مناسب و ادامه داری در این راستا صورت گیرد، می تواند در بلند مدت تاثیر شگرفی در کاهش آمار طلاق داشته باشد.

حجب و حیای انسانی به خودی خود چیز بدی نیستبلکه کاملا برعکس، یکی از صفات حسنه انسان استاما وقتی می توان با برگزاری چند جلسه مشاوره جنسی، جلوی فروپاشی یک خانواده را گرفت، خجالت کشیدن کاملا بی مورد و غیر منطقی است.

 

مشاوره جنسی برای زوج های جوان

بدون شک یکی از اصلی ترین مراجعین مشاوره های جنسی، زوج های جوان هستند.

کمتر کسی در آستانه ازدواج به مشکلات زناشویی و جنسی فکر می کند. (مگر این که به یک مشکل جنسی جدی دچار باشد‌.) اغلب افراد در این مواقع به فکر مسائل اقتصادی و معیشتی، مسائل اخلاقی و ... هستندو هیچکس فکرش را هم نمی کند که زندگی مشترکش به دلیل مشکلات زناشویی در آستانه طلاق و جدایی قرار بگیرد.

به هر حال باید این مسئله را پذیرفت که مشکلات زناشویی و ناآگاهی های جنسی، سهم قابل توجهی در افزایش آمار طلاق در جامعه دارنداما در این بین وظیفه زوجین چیست؟ زوج های جوان، پیش از این که کارشان به طلاق و جدایی برسد، می بایست مسئله را کاملا جدی بگیرند و برای حل انواع مشکلات زناشویی خود، بدون آن که احساس شرم و خجالت کنند، به یک روانشناس خوب مراجعه نمایند.

 

مشاوره جنسی برای نوجوانان

این که مشاوره جنسی تنها مختص به بعد از ازدواج است، یک تصور کاملا اشتباه می باشد.گرچه عمده مراجعین مشاوره جنسی، زوج های جوان هستند، اما این واقعیت را باید پذیرفت که هر کسی که به بلوغ جنسی می رسد، خواه مجرد باشد و خواه مزدوج، به مشاوره جنسی احتیاج دارد.

اما فایده و کاربرد مشاوره جنسی برای نوجوانان و افراد مجرد چیست؟ دوران بلوغ برای نوجوانان می تواند دوران بسیار پرخطر و حساسی باشداز آن جایی که در مدارس و مراکز آموزشی کشور ما هیچ گونه آموزشی در خصوص مسائل جنسی به افراد داده نمی شود (اگر هم همچین آموزش هایی وجود داشته باشد، خیلی خیلی کم و محدود است.) ، نوجوانانی که به بلوغ جنسی می رسند، به دلیل ناآگاهی های جنسی، ممکن است به راه خطا کشیده شده و مشکلات بزرگی را برای خود و خانواده شان ایجاد نمایند.

در بسیاری موارد هم ممکن است نوجوانان از بیماری ها و مشکلات جنسی مختلفی رنج ببرند و باز هم به دلیل عدم آگاهی، این مشکلات را از والدین خود پنهان نموده و یا از راه های نادرستی اقدام به درمان خودسرانه آن ها کنند.

از آن جایی که بیان این مشکلات و پرسش های جنسی با افراد دیگر و غریبه ها، نسبت به والدین، برای کودکان و نوجوانان راحت تر است، پدر و مادرها می بایست در صورت احساس چنین مسائل و مشکلاتی در زندگی فرزند خود، او را به سمت مراجعه به روانشناس سوق داده و راهنمایی کنند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۲۲
milad gh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی