پزشکی و سلامتی

معرفی مقالات پزشکی
چهارشنبه, ۴ آبان ۱۴۰۱، ۰۴:۲۶ ب.ظ

پورت شیمی درمانی چیست؟

پورت شیمی درمانی از یک لوله ی سیلیکونی و انعطاف پذیر تشکیل شده است که پورت را به رگ مرکزی بدن متصل می کند و هر گونه تزریق دارو، سرم و خون از طریق پورت و لوله اش روی رگ مرکزی انجام می شود.

شیمی درمانی برای درمان بیماری هماتولوژی و انکولوژی مانند سرطان می باشد و به نوعی از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

در این نوع درمان از داروها و قرص های شیمیایی برای از بین بردن توده های سرطانی استفاده می شود. یکی از روش های تزریق دارو به بدن بیمار استفاده از پورت می باشد.

استفاده از این روش بسیار مفیدتر است چون ترزیق زیاد خون یا دارو با استفاده از سرنگ علاوه بر درد و ناراحتی زیاد، باعث سوراخ شدن رگ های خونی و مسدود شدن و نازک شدن آنها می شود.

همچنین برخی مواقع داروها و مواد شیمیایی که تزریق می شوند بسیار سوزاننده می باشند که بهتر است به جای تزریق مستقیم به رگ از پورت استفاده شود.

پورت شیمی درمانی دستگاه کوچکی می باشد که در سمت راست قفسه ی سینه و زیر پوست قرار می گیرد. پزشکان از این پورت برای تزریق دارو، خون به رگ بیمار و نمونه گیری استفاده می کنند.

طریقه کاشت پورت زیر پوست

بهتر است عمل پورت گذاری حداقل یک هفته قبل از شیمی درمانی انجام شود چون این کار عوارض جانبی آن را تا زمان انجام شیمی درمانی کاهش می دهد.

عمل پورت گذاری با یک عمل ساده انجام می شود و نیازی به بیهوشی نیست و با یک بی حسی موضعی ساده هم هیچ دردی احساس نمی شود. ابتدا روی پوست برش کوچکی انجام می شود و پایه ی پورت در آن جا قرا می گیرد سپس لوله ی پورت از طریق سونوگرافی هدایت می شود و از رگ موجود در زیر چانه و گردن می گذرد تا بالای قلب میرسد در آخر نیز پوست اطراف پورت با استفاده از نخ قابل جذب دوخته می شود.

انواع لوله (کاتتر)

لوله های مربوط به پورت ها انواع مختلفی دارند ولی در حالت کلی همه ی آنها کار مشابهی انجام می دهند و تفاوت آن ها در محل قرارگیری آنها می باشد:

  • کاتتر PPIC: این کاتتر توسط دکتر یا پرستار با تجربه و آموزش دیده داخل رگ موجود در آرنج قرار داده می شود. برای انجام این کاشت نیازی به بیهوشی نیست و با یک بی حسی موضعی ساده هم می تواند این عمل را با موفقیت انجام داد.

  • کاتتر Hickman: این کاتتر توسط دکتر یا پرستار با تجربه و آموزش دیده داخل رگ موجود در قفس سینه قرار داده می شود. این کاتتر از رگ موجود در گردن می گذرد و به قسمت بالایی قلب که رگ مرکزی بدن در آن جا قرار دارد ختم می شود. برای انجام این عمل علاوه بر بی حی موضعی از قرص های خواب آور و آرامش بخش نیز استفاده می شود.

این پورت همراه کاتتر می تواند به مدت چند هفته یا چند ماه بر روی بدن باقی بماند.

مزایای استفاده از پورت شیمی درمانی

  • شیمی درمانی مناسب بیماری هایی می باشد که به طور مداوم از بیماری نمونه گیری انجام می شود و در طول درمان تزریقات زیادی با سرنگ انجام می شود. استفاده ی بیش از حد از سرنگ به مرور زمان باعث سوراخ شدن و ناطدک شدن رگ ها می شود که این هم یک مشکل اضافه می شود.

  • در طول روز بدون هیچ نگرانی و دردی، نمونه گیری و تزریقات مداوم انجام می شود.

  • خطر آسیب به بافت و عضله را کاهش می دهد.

  • با استفاده از پورت شیمی درمانی می توان هر گونه عملیات لازم را در خانه نیز انجام داد.

جه خرید پورت شیمی درمانی میتوانید باتجهیزات پزشکی سدان در تماس باشید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۸/۰۴
milad gh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی