پزشکی و سلامتی

معرفی مقالات پزشکی
پنجشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۰۲:۳۲ ب.ظ

هر آنچه باید پیش از خرید نخ بخیه بدانید!

 

نکاتی برای خرید نخ جراحی همچون خرید تجهیزات پزشکی دیگر وجود دارد که قبل از خرید باید به آن ها توجه کنیدهمانطور که طرز استفاده از نخ بخیه حائز اهمیت است، انتخاب نوع مناسب آن در هر مورد خاص بسیار اهمیت دارد.

بخیه ها برای رفع آسیب های مختلف طراحی شده اند. به عنوان مثال بخیه جراحی شکم با بخیه هایی که در جراحی آب مروارید استفاده می شود، متفاوت استاز آنجا که هیچ نوع نخ بخیه ای برای همه عمل های جراحی مناسب نیست، جراحان و پزشکان با بخیه هایی در کیفیت های متفاوت روبه رو شده اند.

ممکن است بخیه ای قابلیت جذب بیشتری داشته باشد؛ اما از انعطاف کمتری برخودار باشد و در نوع دیگر این موضوع به طور عکس صادق است.

 

امروز به شما کمک می کنیم تا ویژگی های بهترین انواع نخ بخیه برای هر نوع عمل جراحی و ترمیم بافت آسیب دیده را بدانید و در خرید خود از این ویژگی ها کمک بگیریدیکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کنید، نوع نخ های بخیه استبخیه ایده آل حداقل میزان استحکام کششی را برای ناحیه آسیب دیده بوجود می آورددر این مقاله به طور تخصصی به این مورد می پردازیم.

همه چیز درباره نخ بخیه ایده آل

بخیه ایده آل باید اجازه دهد که بافت های در حال ترمیم به اندازه کافی بهبود یابند و پس از برداشت یا جذب بخیه زخم بسته شودمدت زمانی که بخیه ها لازم دارند که اثر خود را اعمال کنند، متفاوت استاین مدت زمان به نوع بافت زخم بوجود آمده بستگی دارد.

·اگر این روند طی روزهای متوالی ادامه پیدا کند، در واقع عضله یا پوست شما آسیب دیده است.

·هنگامی که این روند هفته ها یا ماه ها طول بکشد، فاشیا یا تاندون شما دچار آسیب شده است.

·در صورتی که این بخیه ماه ها طول بکشد یا هرگز خوب نشود، پروتز عروقی انجام شده است.

لازم به ذکر است که بدن بدون توجه به نوع بخیه به این نخ به عنوان هر جسم خارجی واکنش نشان می دهد و واکنش بدن در حالت های مختلف متفاوت است.

سایزهای مختلف نخ بخیه

قطر بخیه روی استحکام کششی و پشتیبانی این نخ از بهبود زخم تاثیر زیادی دارد.

هر چه اندازه بخیه بزرگتر باشد، قطر نخ کمتر می شودبرای مثال بخیه 0-7 از بخیه 0-4کوچکتر استبا توجه به مقدار مقاومت طبیعی بافت نخ بخیه باید کوچکترین اندازه ممکن انتخاب شود.

 

نکات مهم درباره نخ بخیه catgut قابل جذب

در نوعی از نخ های بخیه اسید پلی گلیکولیک یک پلیمر تخریب پذیر استمواد پلیمری انعطاف پذیری بالایی دارند و با گذشت زمان توسط بدن طی 60 تا 90 روز جذب می شوند.نوعی از بخیه های قابل جذب با نام  catgut   استحکام کششی بالایی دارنداین نوع نخ بقیه تقریبا برای اکثر اقدامات جراحی متناسب است.

نکات مهم درباره نخ های بخیه غیر قابل جذب

بخیه های غیر قابل جذب از جنس پلی استر، پلی پروپلین، نایلون و ابریشم هستندهنگامی که بخیه های قابل جذب توانایی بستن زخم های درون بدن را نداشته باشند، از نخ های غیر قابل جذب استفاده می شوداین زخم ها شامل مثانه و قلب هم هستندبخیه های غیر قابل جذب به دلیل واکنش بدن به یک جسم خارجی معمولا زخم کمتری از خود به جای می گذارند.

مقایسه کلی نخ های بخیه مصنوعی و طبیعی

در حالت کلی نخ های بخیه طبیعی از کلاژن یا روده پستانداران یا کلاژن های مصنوعی(پلیمرهاتهیه می شوند؛ اما بخیه های مصنوعی از پلیمرهای مصنوعی به دست می آیندنخ های بخیه طبیعی کمتر بکار می روند زیرا باعث می شوند، بافتی که در روند بهبودی قرار دارد، نسبت به این عامل خارجی بیشتر واکنش نشان دهداز طرفی نخ های بخیه مصنوعی مقاومت کششی و میزان جذب بالاتری دارند.

 کیفیت بخیه ها

کنترل کیفیت روی بخیه ها بسیار دقیق انجام می شود زیرا به عنوان اعضای مهمی از خانواده پزشکی نقش به سزایی در عمل های جراحی و بهبود بافت های آسیب دیده دارندتمام مواد اولیه قبل از ورود به کارخانه آزمایش می شوند تا متخصصان از ماهیت آنها اطمینان حاصل کنند.

هر دسته از انواع بخیه ها پس از مراحل اصلی تولید برای انواع خصوصیات ظاهری مانند قطر و قدرت نگهدارندگی آزمایش می شوندتولید کنندگان نخ بخیه برای تست این نوع نخ ها از دستگاه های مخصوصی استفاده می کنندهمچنین در قسمت کنترل کیفیت با قرارگیری در محلول های مختلف و همینطور تست روی حیوانات آزمایش می شوند.

 

نتیجه

به طور کلی در خرید نخ جراحی مناسب باید به موارد زیر دقت کنید:

·طبیعی یا مصنوعی بودن ترکیب اصلی تشکیل دهنده نخ

·خرید نوع بخیه قابل جذب یا غیر قابل جذب

·اهمیت دادن به محصولی که تحت کنترل کیفی قرار گرفته است.

·انتخاب سایز متناسب با نوع بافت آسیب دیده

·اهمیت دادن به موارد ذکر شده موجب می شود که شما بهترین و مناسب ترین خرید را انجام دهید و هیچ گونه خللی در بهبود بافت آسیب دیده ایجاد نشود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۲۰
milad gh

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی